GROUNDED PEOPLE

Leder – Hvad nu ?? Corona-tanker…
Skrevet af Ann Moth

Der er mange der skal udøve ekstraordinær svær ledelse i disse dage. I virkeligheden er meget af den ledelse, der bliver udøvet lige nu, kriseledelse.

Kriseledelse handler i høj grad om se muligheder og det får vi alle sammen brug for den kommende tid.

Vi sender mange varme tanker til alle jer ledere derude, som lige nu skal navigere i oprørt farvand.

Du vil som leder bliver udfordret. Om du er CEO, mellemleder eller ejerleder, står du med svære beslutninger og midt i orkanens øje. Der bliver kigget på dig fra alle sider – fra ledere under dig, som søger svar og beslutninger, fra medarbejdere som er utrygge, fra omverdenen, kunder, leverandører osv.

Det kræver en hel del at være leder – og specielt lige nu.

Og hvordan agerer du så bedst i denne vanskelige situation?

 

Rollemodeller – hvem er de?

Vi har i de sidste par uger set eksempler på mange forskellige måder at tackle situationen på som leder. Vi har en statsminister, som skal træffe svære beslutninger på hele landets vegne. Og en direktør for sundhedsstyrelsen,  som skal kommunikere, så vi alle sammen forstår budskabet. Og det gør de rigtig godt.

Vi har også set eksempler på det modsatte – på usikker adfærd, paniske beslutninger og vredesudbrud.

Alle gør det bedste de kan, med de ressourcer de har. Men det har fået os til at kigge lidt mere ind i, hvad det kræver at udøve god ledelse, når man skal være fyrtårn og gå foran i krisesituationer.

 


5 veje til god kriseledelse

 

Vi har samlet 5 gode råd til dig, som du kan bruge i dit lederskab i denne tid:

Vær ærlig:

Sig tingene som de er. Kommunikerer når noget bliver svært eller usikkert – og sig hvis der er noget du simpelthen ikke ved. På den måde får du sporet alle ind på, hvad de kan forvente i den nærmeste tid – og du sikrer dig respekt og tillid omkring din evne til at styre alle igennem situationen.

Vær modig:

Kriseledelse kræver mod, når der skal handles. Indrøm gerne, at beslutningerne er svære og du vil kunne begå fejl. På den måde sænker du presset på dig selv og du viser samtidig, at du er et helt almindeligt menneske, der forsøger at gøre sit bedste.

Vær rummelig:

Vi mennesker er forskellige og reagerer dermed også forskelligt i krisetider. Det betyder, at du som leder bør være opmærksom på at give plads til, at alle kan håndtere situationen på hver deres måde. Gør endelig plads til ængstelighed, sårbarhed, frustration osv. Den adfærd andre udviser, er nødvendigvis ikke nem at gennemskue, men vigtig at kunne imødekomme.

Vær nærværende:

Vi skal stå sammen ved at holde afstand. Det er sådan vi skal tænke i den her situation. Det ligger dog langt fra vores natur, at vi mennesker skal være adskilte fysisk og ikke må omgås andre. Måske du arbejder hjemmefra eller har nogle medarbejdere der gør. For mange vil det over tid kunne blive ensomt og med ensomhed følger ofte manglende effektivitet, fokus og kreativitet. Som ”distanceleder” er det derfor en god ide at holde nær kontakt og vise omsorg overfor dine medarbejdere via telefon, online, mail mv. Spørg til hvordan medarbejderen har det, hvordan det går med arbejdet, hvordan det er at sidde hjemme, hvordan det står til med modet osv.

Pas på dig selv:

Når nu du skal passe ekstra godt på andre og styre virksomheden/afdelingen igennem krisesituationen, så er det uundgåeligt at det tærer på din energibalance. Det koster dyrt især på vores mentale kræfter, kroppen og nervesystemet. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at passe på dig selv. Det kan du gøre ved bl.a. at sikre dig nok søvn, få rigelig med vand og sund kost, prioriter motion, frisk luft og lys.  Og ved at tage en pause fra nyhedsstrømmen og alle de input vi får hele tiden.

 


 

Vi har selv tidligere stået i krisesituationer – dog ikke helt af samme karakter som denne. Og det vigtigste vi har lært, er at jo bedre ledelsen er til at tackle kriser og modgang og jo bedre de er til at kommunikere – jo mere tillid og tryghed vil man skabe.

Og i sidste ende er det vi har allermest brug for som ledere, at andre har tillid til os. For der vil ske fejl. Du vil komme til at træffe nogle forkerte beslutninger, og her kommer tilliden til at gøre en enorm forskel.

 

Til slut vil vi give dig et kæmpe virtuelt ”high-five”. Vi tror på DIG kære leder og vi må stå sammen og hjælpe hinanden, så vi kommer styrket igennem Corona krisen.

De varmeste hilsner,

Sanne & Ann

Din udvikling som leder

  • Vil du skabe fantastiske resultater uden at gå på kompromis med dig selv?
  • Vil du stå stærkt og solidt i dit eget fundament og samtidig få andre med dig?
  • Vil du lære at drive god ledelse ved hjælp af dine indre kvaliteter som menneske?
    •  

    Er du nysgerrig på hvad medarbejderne siger om ledelse?

    Få hemmelighederne der giver dig mulighed for at udvikle dit lederskab -  direkte i din indbakke.

    Du tilmelder dig samtidig op til vores nyhedsbrev, som giver dig inspiration til dit lederskab. Vi lover dig spændende læsning til DIN udvikling - vi sender efterfølgende max. 1 mail om måneden

    Tak for din tilmelding - vi glæder os til at inspirere dig