GROUNDED PEOPLE

Går din medarbejder dig på nerverne?
Skrevet af Sanne Skovgaard

Ikke alle medarbejdere kan lide mig og jeg kan heller ikke lide alle medarbejdere. Og det er helt i orden. Sådan er det bare!

Eller hvad?

Kender du det, at en kollega eller medarbejder virker frastødende på dig?

Eller måske mærker du en irritation inde i dig, hver gang vedkommende er i nærheden eller taler til dig?

Måske du ligefrem giver den kollega eller medarbejder mindre opmærksomhed, gør forskel eller helt undgår vedkommende?

Synes du, at vedkommende er….

for meget eller for lidt?

For doven eller for energisk?

For stille eller for højtråbende?

For kritisk eller for eftergivende?

Langt de fleste vil nok kunne nikke genkendende til, at andre mennesker kan vække en irritation inde i os. Men er det i orden som leder, åbenlyst at vise din eventuelle irritation omkring en medarbejder?

 

Nej, det er det selvfølgelig ikke!

 

Og hvorfor så ikke det?

Fordi det slet ikke handler om den pågældende kollega eller medarbejder. Det handler om dig selv.

Det er sådan, at det vi mennesker kan se i andre, indeholder vi også selv. Både det gode og det dårlige.

Det betyder, at de sider af andre, som vækker negative følelser inde i dig, er sider af dig selv, som du af forskellige årsager har lukket ned for. Enten accepterer du dem ikke eller også kan du ikke selv se, at du indeholder det samme.

Der er noget du ikke vil være ved. Noget du ikke er i kontakt med – typisk fordi vi har lært – bevidst eller ubevidst – gennem vores kultur, opvækst eller miljø, at den adfærd er ubrugelig, ikke i orden eller forkert.

 

Når fingrene peger indad

Det er rigtig godt, at turde rumme alt det vi indeholder. Også selvom det er forbundet med en masse skam og ubehag.

Som leder, er det vigtigt at forstå, hvad der sker, når andre virker frastødende eller irriterende på os. På den måde hjælper vi os selv med at integrere de ubevidste tanker og følelser, der er med til at føle os som hele mennesker. Det hjælper os til at tage ansvar for den vi er, og derigennem udvikler vi os på rigtig mange planer.

 

En medarbejders irriterende adfærd, kan således handle om noget inde i os, som måske ikke passer ind i den historie, vi fortæller om os selv.

Et par eksempler:

Du er irriteret over en medarbejder, der konstant stiller spørgsmålstegn ved alt, der foregår på arbejdspladsen.

Det kan handle om:

Du har også lyst til at ytre dig mere frit og agere mindre kontrolleret i din kommunikation. Du vil ønske, at du kunne lægge færre bånd på dig selv som leder, men det passer måske ikke ind i din historie om, at en leder skal fremstå ordentlig, afbalanceret og positiv.

Eller…

Du er også selv en person der stiller spørgsmålstegn ved alt. Du kan bare ikke selv se det.

Du er irriteret over en medarbejder, der i dine øjne har for meget fokus på fritiden og familien frem for arbejdet.

Det kan handle om:

Du har også lyst til at være mere sammen med din familie eller prioritere fritiden højere. Det passer måske bare ikke sammen med den historie du laver om, at du er et karrieremenneske, har travlt på arbejde, er uundværlig i din stilling osv.

Eller…

Du har selv megen fokus på fritid, familie og øvrige relationer. Du kan bare ikke se det. Måske du ovenikøbet tager dig friheden til at pleje det i arbejdstiden i ny og næ?

 

Hvad kan jeg gøre ved det?

For at blive klogere på, hvad dine negative følelser, som andre vækker i dig, handler om, kan du stille dig selv følgende spørgsmål:

Hvad gør kollegaen eller medarbejderen, som irriterer dig?

Hvad er der ved det, som du synes er frastødende eller irriterende?

Hvad er det værste ved at være sådan en person?

Hvordan er det forkert?

Hvad er det i virkeligheden du bør forstå om dig selv?

 

Det er lettere at se, hvad andre gør forkert, frem for at se på os selv. Prøv i fremtiden, når du peger fingre ad andre, at lade fingrene pege ind mod dig selv først. Tag et kærligt kig på dit indre og opdag, hvad der gemmer sig bag din irritation.

På den måde lærer du at acceptere alt det du rummer og du lærer samtidig også at acceptere sider af din kollega eller medarbejder, som du tidligere lod dig irritere over.

Alt det bedste til dig kære leder.

Sanne

Din udvikling som leder

  • Vil du skabe fantastiske resultater uden at gå på kompromis med dig selv?
  • Vil du stå stærkt og solidt i dit eget fundament og samtidig få andre med dig?
  • Vil du lære at drive god ledelse ved hjælp af dine indre kvaliteter som menneske?
    •  

    Er du nysgerrig på hvad medarbejderne siger om ledelse?

    Få hemmelighederne der giver dig mulighed for at udvikle dit lederskab -  direkte i din indbakke.

    Du tilmelder dig samtidig op til vores nyhedsbrev, som giver dig inspiration til dit lederskab. Vi lover dig spændende læsning til DIN udvikling - vi sender efterfølgende max. 1 mail om måneden

    Tak for din tilmelding - vi glæder os til at inspirere dig